De NS VIRM is een treintype van de Nederlandse Spoorwegen. De trein is een dubbeldekker, wat betekent dat deze twee verdiepingen heeft. Het VIRM materieel wordt tot op heden dagelijks ingezet in de reizigersdienst.

InterRegioMaterieel
Naam: DubbelDeks InterRegioMaterieel
Fabrikant: Talbot, De Dietrich
Inhoud
Hoe het begon: DD-IRM


In de jaren 80 van de vorige eeuw heeft NS, op basis van de Vierde Nota Ruimtelijke Verordering, een plan gemaakt
om het huide spoorwegnet uit te breiden. Dit plan wordt Rail 21 genoemd. In dit plan wordt uitgegaan dat er drie treinen worden ingevoerd:
- Agglo/Regiotrein (Stoptrein, nu sprinter)
- InterRegiotrein (sneltrein)
- Intercitytrein
De bedoeling was dat dit plan in 1996 zou worden ingevoerd.
Om dit plan mogelijk te maken, bestelt NS in 1992/1993 81 dubbeldeks treinstammen, in totaal 290 rijtuigen, bij de huisleverancier van NS, Waggonfabrik Talbot in Aken. Deze treinen waren bedoeld voor de InterRegiotreinen. De bestelling bestond uit de volgende bakindelingen:
- 162 koprijtuigen (mBvk1/2)
- 81 rijtuigen eerste & tweede klas (ABv3/4)
- 47 rijtuigen eerste & tweede klas voor DD-IRM-4 (ABv5)
De ABv5 rijtuigen werden gebouwd door De Dietrich in Reichshoffen. De rest van de rijtuigen is door Talbot gebouwd.
Nummering
DD-IRM bestond uit stammen van drie rijtuigen en stammen van vier rijtuigen. De drietjes hadden een treinstelnummer in de serie 82xx,. de viertjes in de serie 84xx. Het vervolgnummer was gebaseerd op de nummering van de ABv3/4. Er kon dus nooit een 8203 en 8403 naast elkaar bestaan.

DD-IRM rijdt IC 3066 van Nijmegen naar Den Helder en maakt hier kop te Arnhem Centraal.
Foto: Albert Koch
Van DD-IRM naar VIRM: De verlenging


Eind 1998 wordt er een plan bedacht om alle 81 treinstammen te verlengen, de drietjes tot viertjes en de viertjes tot zesjes, in totaal een bestelling van 130 rijtuigen. In deze rijtuigen wordt een ruimte gereserveerd om desgewenst een transformator in te kunnen bouwen die 25 kV bovenleidingsspanning om kan zetten naar de tractiemotoren.
De driedelige DD-IRM stammen worden verlengd met een ABv6, naar een viertje en wordt vernummerd naar de 9400 serie. De vierdelige DD-IRM stammen worden verlengd naar een zesje, met een ABv6 en mBv7. Deze stammen worden genummerd in de serie 8600. Het vervolgnummer wordt nog steeds gebasseerd op het nummer van de ABv3/4, waardoor er dus niet twee dezelfde vervolgnummers voor de treinstammen kunnen bestaan.
De nieuwe rijtuigen krijgen ook gelijk een nieuwe naam: VIRM-1. VIRM staat voor “Verlengd InterRegioMaterieel”.

Een VIRM-1 te Dordrecht.
Foto: Nicky Boogaard